top of page

Mit indre sommer tjek-up

Sommerferie! Vi elsker det!

Indbegrebet af masser af tid til hinanden, grin i overflod, nye oplevelser og hygge. I år har sommeren været helt speciel for min familie og jeg med en uge som gaster på sejlskibet North Albatros i Adriaterhavet omkring Kroatien, og herefter 14 dage i vores elskede sommerhus ved Vesterhavet. En fantastisk sommercocktail, der helt sikkert kræver en gentagelse på et tidspunkt. Der har været masser af alt det vi elsker og holder af.

I dag bragte TV2 en artikel om hvordan sommeren for mange er lige med inaktivitet, og hvor stor konsekvens, det har for den enkeltes sundhed. Hvor idrætsfysiolog Eskild Ebbesen henviser til undersøgelser, der viser en forøget risiko for diabetes 2, forhøjet blodsukker men også tab af muskelmasse ved at holde en sommerferie uden fysisk aktivitet. Og hvordan det kan være rigtig svært for mange, at komme tilbage på sporet igen og tilbage til udgangspunket fra før ferien.

I de sidste mange år har jeg fået vendt lidt op og ned på det der med at holde ferie. Tidligere var det også for mig lig med en hel masse afslapning, god mad og vin - og hygge men knap så meget aktivitet. På et tidspunkt fik jeg lyst til at lade ferien være mit årlige tjek-up på mig selv. På hele min tilstand så at sige - i bogstavlig forstand - både på det fysiske plan men bestemt også på et mere sjæleligt plan.

Altså en tid hvor jeg får set mig selv dybt i øjnene og får plads til at tænke de store tanker og skabe rum for forandringer og justeringer i mit liv. Det kan både handle om mine prioriteringer i mit private liv med familie, venner og job. Mine drømme for livet, og tanker om det afsæt jeg gerne vil sætte på denne jord. Men også på, hvordan jeg kan få ladet mig selv op igen. Som et batteri, der er løbet lidt tør, og som trænger til en rigtig god opladning igen.

Derfor bruger jeg tid på rigtig lange gå-ture, masser af løbeture, meditation og yoga. Motionen er helt alt afgørende for mit psykiske velbefindende såvel som det fysiske, og jeg har med årerne fundet ud af, at jeg har brug for at have balance i mit valg af motion. Jeg har både brug for motionen, hvor jeg presser mig selv så der kommer blodsmag i munden - men også den form hvor jeg lader mine celler op, og giver plads til at min sjæl kan strække sig. I år var det så rigeligt tid til meditation og tid til at lade min intiution være helt åben, når jeg sad ombord på North Albatros med sejlet sat og kiggede ud i horisonten - med al den tid i verden, jeg havde brug for.

Jeg bruger sommerferien til at få hanket lidt op i mig selv igen, som når en bil skal til syn, og der bliver påpeget forskellige ting, der skal fixes for at bilen igen er sikker og køreklar.

Jeg har i tidligere sommerferier taget en 3-5 dages detox, hvor jeg har levet udelukkende på planter, og det er så godt for mig. Jeg bliver langt mere tilstede i livet og skarp i mine tanker og min intuition, end når jeg fylder min krop med dårligt forarbejdet mad. I år har jeg ikke detoxet men i stedet kastet min energi på det nye hippe-begreb indenfor mad og sundhed, nemlig smoothie bowls. Jeg må sige, at jeg er ret hooked. Det er en skøn måde at få lidt koldt og sødt her i den overvældende sommervarme, på en ny og frisk måde. Jeg er et stort mad-øre, og har brug for stor variation i min kost, for ikke at komme til at kede mig i, at indtage det samme hele tiden, så de her bowls er et frisk pust til mig.

Jeg har bla. lavet havtorn, mango og ananas smoothie bowl og toppet med chiafrø, hampefrø, kiwi, mandler og kakaonips.

Det giver mig enormt indre glæde ved at give rum for denne form for egenomsorg - at tage mig kærligt af mig selv, i stedet for at give fulstændig lods og lade stå til hele ferien og så betale "regningen" så at sige bagefter. Denne form form ferie er kommet for at blive i mit liv - og på denne måde er der også plads til et glas vin og en is i ny og næ. Uden at jeg skal dunke mig selv i hovedet over det bagefter - der skabes balance og glæde ved at tage mig kærligt af mig selv.

I år fik jeg bla. opmærksomhed på at jeg har brug for at afkoble mig endnu mere fra de sociale medier, og jeg har derfor af-installeret facebook på min telefon. Og på at jeg har mennesker i mit liv, der skal have meget mere tid og opmærksomhed fra mig. På at jeg trænger til nye løbesko og at jeg har sat mig et mål om kunne løbe 12 km igen.

Håber du også har nydt din ferie :-) Måske har du også har fundet en form, der giver plads til et indre tjek?

KH Anne

bottom of page